Jocurile de noroc au atras dintotdeauna oamenii, atât prin caracterul lor ludic și social, cât, mai ales, prin sumele de bani care rulează în această industrie și care generează anual venituri consistente pentru producătorii și operatorii de jocuri, respectiv pentru bugetul statului.
În România, cazinourile reprezintă un stâlp bugetar consistent pe care autoritățile centrale se pot baza în momentul derulării unor investiții publice ce necesită o susținere financiară consistentă dar și pentru finanțarea unor programe publice din sfera socio-economică.
Dar cum a început totul și care e realitatea în anul 2024?
Cum au ajuns cazinourile să între în circuitul economic al statului român?
Până acum 10 ani cazinourile tradiționale și online funcționau la limita legalității și, cu toate că rulau sume foarte mari, nu se achitau niciun fel de taxe. Situația a fost una dezavantajoasă atât pentru clienții acestora, cât mai ales pentru stat. Pe de o parte, jucătorii erau foarte expuși riscului unor țepe, mai ales în mediul online unde fraudele sunt încă la un nivel înalt, iar pe de altă parte statul român pierdea din cauza neimpunerii impozitării de pe urma activităților de gambling.
În lumina acestei realități sumbre, în anul 2015, s-a oficializat Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), instituție aflată ȋn subordinea Guvernului României, care a primit dreptul de a reglementa piața jocurilor de noroc din țara noastră. Rolul acestei organizații este acela de a autoriza, controla și monitoriza activitățile de gambling desfășurate în România. Însă, a mai primit un rol important: acela de a acționa în vederea diminuării evaziunii fiscale în domeniu, respectiv de a asigura creșterea încasării taxelor și impozitelor la bugetul de stat.
Cum s-a realizat licențierea operatorilor de cazinouri?
În România, pentru ca un operator de jocuri de noroc online să aibă dreptul de a oferi servicii clienților, este necesar să obțină o licență ONJN de clasa I. Licența se acordă, într-o primă fază, pe un an (licență temporară), ulterior aceasta se extinde pe 10 ani (licență definitivă). Este important de subliniat că nu doar operatorii au nevoie de licențe, ci și furnizorii de platforme software. În cazul acestora din urmă licența este una de clasa II. Pentru fiecare tip de licență, operatorii trebuie să plătească anumite taxe și să respecte legile în vigoare din România.
Cum sunt impozitate jocurile de noroc în România?
În contextul emergenței industriei jocurilor de noroc, reglementările fiscale joacă un rol crucial în modul în care sunt gestionate și raportate veniturile obținute din aceste activități.
●Tipurile de jocuri de noroc impozitate
Tipurile de jocuri de noroc pentru care se percep impozite, indiferent dacă ele se desfășoară în mod tradițional sau online sunt următoarele: loto, pariuri, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, activități de tip slot machine (păcănele), bingo, tombole.
●Cum se impozitează jocurile de noroc în 2024?
Veniturile din jocuri de noroc sunt supuse impozitului pe venit. Acestea se impozitează prin reținere la sursă, aplicandu-se o cota de impozitare asupra venitului net realizat din fiecare premiu.
Conform reglementărilor actuale, în țara noastră există mai multe praguri de impozitare, în funcție de valoarea venitului obținut. Concret, în 2024 cota de impozitare este de 10% și se aplică pe suma netă aferentă fiecărui premiu.
●Pragurile de impozitare în România
Conform Codului Fiscal, impozitul datorat pentru veniturile din jocuri de noroc se determină prin aplicarea următoarei grile de impozitare asupra fiecărui venit brut primit sau plătit:
–până la 10.000 lei se aplică cota de impozitare de 3%
–între 10.000-66.750 lei impozitul este de 300 lei + 20% pentru ceea ce depășește suma de 10.000 lei
–peste 66.750 se plătește 11.650 lei + 40% pentru ceea ce depășește suma de 66.750 lei
Contribuie, cu adevărat, cazinourile la dezvoltarea economică?
Fără nicio îndoială, având în vedere și modul de impozitare a veniturilor din jocuri de noroc în România, se poate spune că industria gamblingului contribuie la efortul de creștere și dezvoltare economică a statului.
Astfel, conform unor rapoarte recente, doar în anul 2023, din activitatea cazinourilor fizice și online, România a încasat din impozite pe salarii și taxe directe și indirecte aproape 800 de milioane de euro, la un grad de colectare de cca. 99%. Asta deoarece operatorii licențiați direcționează direct către buget taxele aferente, lăsând totodată misiunea jucătorilor mult mai facilă. De altfel, faptul că impozitul pe veniturile din jocurile de noroc se reține la sursă, persoana fizică ce obține aceste venituri nu mai este nevoită să le menționeze în declarația unică de la ANAF. Cu toate acestea, jucătorii români care joacă pe platforme din străinătate au obligația declarării în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.
Sursa foto: AI Online Photo Generator